Eidsvoll Forsvarsforening

Tur til Sverige våren 2012

Fredag 8. juni – mandag 11. juni 2012

Vi besøker noen av de beste militærhistoriske museer i Sverige. Det blir anledning til å se glimt av landets historie og natur. Turen går med buss fra Eidsvoll til Ørebro. Her bor vi tre netter på et utmerket hotell midt i byen.

Dag 1. Fredag 8. juni

Bussavgang fra Eidsvoll kl. 0800. Det blir en liten stopp før vi ankommer Karlskoga. Her blir det omvisning på Nobelmuseet og Bofors Industrimuseum.

Lunsj planlegges på Cafe Nobel.

I Ørebro bor vi på Stora Hotellet. Det er et klassisk stadshotell fra 1858. Hotellet ligger vakkert til ved elven med Ørebro Slott som nærmeste nabo. Vi har felles middag på hotellet.

Dag 2. Lørdag 9. juni

Linkøping Flyvåpenmuseum ble kåret til Årets Museum i 2011. Det er et teknikk og kulturhistorisk museum som dekker militærflyets utvikling fra tidlig 1900 til i dag. Mange flytyper finnes kun her. DC-3'ern som forsvant, forteller om det svenske overvåkningsflyet som ble skutt ned over Østersjøen av sovjetiske fly i 1952. Flyet ble hevet i 2009 og finnes på museet sammen med historien om den kalde krigens tid.

Friluftsmuseet Gamla Linköping viser svensk småbyliv for 100 år siden. Her finnes trehus med butikker og håndverk mellom hager og gater. Flere steder er det levende museer med fortsatt virksomhet. Vi tar en kake eller matbit på et av serveringsstedene.

Tilbake på Stora Hotellet i Ørebro blir det felles 3-retters middag.

Dag 3. Søndag 10. juni

Vi tar et skritt inn i stormaktstiden på Skokloster Slott. Det har stått urørt ved Mälarensvatten i 350 år og er Sveriges største privatbygde slott. Byggherren var Carl Gustav Wrangel, svensk hærsjef under 30-års krigen. Han samlet det meste av sine ”suvenirer” her. Samlingene omfatter møbler, kunst, tekstiler, våpen og bøker fra 1600-tallet. ”Leiligheten” til Wrangel står fortsatt slik den var da han døde.

Rett ved slottsparken ligger godsets kirke fra 1200-tallet.

Fordonsmuseet Arsenalen i Härad har en av Europas største samlinger av militære kjøretøy. Det ble åpnet i 2011 og eier totalt 375 kjøretøy. De fleste har vært brukt i den svenske hæren.

På kvelden er det åpent program. Besøk gjerne den berømte baren The Bishop's Arms og uteserveringen på Stora Hotellet i Ørebro. Andre alternativer finnes i nærheten.

Dag 4. Mandag 11. juni

Vi forlater Ørebro med kurs hjemover. Om været tillater det, besøker vi Rotneros Park i Sunne. Blomstene i hageanlegget er et flott syn på denne tiden.
Det blir anledning til en Harryhandel i Charlottenberg før vi passerer grensen.
Vi beregner å være tilbake i Eidsvoll ved 8-tiden på kvelden.

Eidsvoll Forsvarsforening

Tur til Sverige våren 2012

Vi kjører buss med avgang fra Eidsvoll fredag 8. juni 2012 kl. 0800. Retur til Eidsvoll beregnes mandag 11. juni kl. 2000. Påstigningssteder bekjentgjøres etter påmelding.

Vi beregner maksimum ca to timer kjøring mellom hver stopp underveis på turen.

Det blir anledning til å kjøpe lunsj på et passende sted hver dag.

Pr. person med overnatting i dobbeltrom: kr 4000,-.
Pr. person med overnatting i enkeltrom: kr 4500,-.

Inngår

Overnatting tre netter på samme hotell.
Felles middag fredag og lørdag kveld. 3 retter inkl. øl/vin og kaffe.

Nobel/Bofors: Inngang.
Flymuseet: Inngang.
Gamle Linkøping: Omvisning og kaffe m/kake/smørbrød.
Skokloster Slott: Omvisning.
Arsenalen: Omvisning

Påmelding

Ivar Nordby, Finstadvegen 468, 2080 Eidsvoll. ivar.nordby@online.no, Tlf: 952 34962.
Torgeir Solum, Siggerudhagan 40, 2080 Eidsvoll, t-solu@online.no, Tlf: 907 28485.
Bruk helst e-post.

Innen 31. januar 2012. Det er ingen grunn til å vente til siste dagen.

Turen er åpen for alle interesserte.

Betaling
Senest 14 dager etter påmelding til Eidsvoll Forsvarsforenings konto 1637.45.41726.

Informasjon
Eidsvoll Forsvarsforening sender ut bekreftelse med endelig program og bussrute i mars/april 2012.

Styret i Eidsvoll Forsvarsforening ønsker velkommen til en hyggelig og begivenhetsrik tur.